wybierz język: en
Przejdź do wyszukiwarki/Go to searching
A Ustaw małą czcionkęA+ Ustaw średnią czcionkęA++ Ustaw dużą czcionkę Zmień kontrast

Uniwersytet Wrocławski

Instytut Socjologii

Znajdujesz się w: Strona główna > Pracownicy > Profile pracowników > dr hab. Katarzyna Kajdanek, prof. UWr > Publikacje > Spersonalizowana edukacja - tutoring akademicki dla osób studiujących na WNS!

Od semestru zimowego 2023/2024 oferujemy pierwsze w Instytucie Socjologii i na WNS sesje tutoringu akademickiego. Pierwsza sesja rozpocznie się w semestrze zimowym 2023, a druga w semestrze letnim 2024 roku. W każdej sesji bierze udział jedna osoba. Sesja obejmuje 15 godzin tutoringu (7 spotkań co dwa tygodnie + spotkanie organizacyjne). 

Czym jest tutoring akademicki? 

Tutoring akademicki opiera się na interakcji, zaufaniu i wymianie doświadczeń między tutorem an uczniem. Proces tutoringu polega na wspólnej systematycznej pracy, której rytm wyznaczają kolejne spotkania. Zadanie tutora to przewodnictwo, obserwacja i wsparcie, an uczeń przechodzi przez proces dążąc do lepszego rozumienia siebie i świata, metodami zaproponowanymi przez tutora. W edukacji akademickiej tutoring można traktować jako dodatkową ofertę skierowaną do osób studiujących. Jest to forma edukacji spersonalizowanej, która oparta jest na całkowicie indywidualnym podejściu i współpracy. Dlatego szczegółowe treści i cele spotkań są ustalane w odpowiedzi na potrzeby ucznia w porozumieniu z tutorem.

Zapisałem się na tutoring z myślą, że tak naprawdę nie wiem na co w ogóle się zapisuję, i w tym tkwi sęk! Sam proces tutoringu jest dostosowywany do Twoich potrzeb, jeśli wiesz o czym chcesz porozmawiać/co chcesz przepracować, to z pewnością otrzymasz pomoc w tych sprawach. Natomiast jeżeli nie bardzo wiesz na czym się skupić, tutor/tutorka przedstawi Ci wachlarz możliwości – rozwijanie swoich mocnych stron przy jednoczesnej poprawie słabych stron, lepsze zrozumienie swojego miejsca w toku nauczania akademickiego czy pomoc w różnych problemach związanych z Twoim kształceniem.

Pani Profesor Kajdanek jest bardzo kontaktową, miłą, życzliwą i otwartą osobą, a prowadzony przez nią tutoring był dla mnie samą przyjemnością.

Z pełnymi wyrazami szczerości mogę polecić zapisanie się na tutoring – nic to nie kosztuje, a daje bardzo dużo.

Norbert, II rok socjologii, uczestnik tutorialu w semestrze zimowym 2023/2024

Dla kogo tutoring? 

Tutoring akademicki jest dla każdej osoby gotowej stawiać sobie pytania i otwarcie dyskutować o możliwych odpowiedziach. Tutoring jest dla osób, szukających swojej ścieżki studenckiej, zawodowej, rozwojowej. Tutoring wymaga gotowości do pracy, ale nie wymaga wysokiej średniej. Tutoring wymaga otwartości i szczerości, ale nie jest terapią psychologiczną lub poradnictwem zawodowym. W tutoringu ważna jest droga do celu, a nie sam cel, dlatego nie można postawić znaku równości między tutoringiem a coachingiem. Podobnie, w tutoringu ważne są obie strony  - tutor i uczeń - dlatego nie można go nazwać mentoringiem. Jeśli drażnią Cię proste, uniwersalne recepty "na sukces", i nie wierzysz we wszechwiedzących mentorów - być może tutoring jest dla Ciebie?

TUTORKI w Instytucie Socjologii

dr hab. Katarzyna Kajdanek, prof. UWr

Pracuję w Instytucie Socjologii w Zakładzie Socjologii Miasta i Wsi od 2008 roku. Od tamtego czasu zrealizowałam ponad 4000 godzin dydaktycznych, pracując na zajęciach polsko- i anglojęzycznych, prowadząc wykłady, ćwiczenia i seminaria dyplomowe. Szkoła tutorów dała mi poczucie, że spotkania dydaktyczne na Uniwersytecie mogą mieć bardziej zindywidualizowany i jakościowy charakter. Propozycja tutoringu w semestrze zimowym i letnim 2023/2024 jest pierwszą tego typu inicjatywą  w Instytucie Socjologii.  To dla mnie ważne doświadczenie i mam nadzieję, że się powiedzie! 

Moja definicja tutora: Tutor to ktoś, kto stawia pytania i uważnie przygląda się odpowiedziom. 

Moje zainteresowania poza pracą z obszaru socjologii osadnictwa to sport (ciężary i bieganie), psychoedukacja i współczesna literatura (głównie brytyjska i skandynawska). Mieszkam we Wrocławiu, do pracy zwykle jeżdzę rowerem. 

REKRUTACJA

Zgłoszenia do tutoringu w sesji letniej 2023/2024, od osób studiujących na II i III roku studiów licencjackich i na 2 roku studiów magisterskich dowolnego kierunku na Wydziale Nauk Społecznych (mail z krótkim uzasadnieniem chęci udziału w tutoringu) można przesyłać mailowo na adres: katarzyna.kajdanek@uwr.edu.pl do 15 marca 2024 roku. 

Masz pytanie w tej sprawie? Napisz: katarzyna.kajdanek@uwr.edu.pl 

Certyfikat ukończenia Szkoły Tutorów (1 st.) 

Zapraszam do udziału!  

Katarzyna-Kajdanek-1

 

dr hab. Julita Makaro, prof. UWr

Od 2003 roku pracuję w Zakładzie Socjologii Pogranicza.  W swojej pracy naukowej skupiam się na tematyce etnicznej, miejskiej, migracyjnej. Od ponad dekady zajmuje się zróżnicowaniem etnicznym Wrocławia. Jestem aktywną badaczką wykorzystującą metodologię ilościową i jakościową, a obecnie prowadzę badania nad migrantami współpracując z samorządem i organizacjami pozarządowymi. Nieustannie cierpliwie i uważnie śledzę wizualne przekazy otaczające nas zewsząd. Lubię muzea.

W tutoringu widzę dobre miejsce i czas na indywidualną relację ze studentem, w której będzie można działać wolniej i namyślić się nad kwestiami istotnymi. W poszukiwaniu ścieżek rozwojowych i naukowych przez studenta przydatne powinny okazać się moja wiedza i doświadczenie dydaktyczne i życiowe. Liczę na to, że ta relacja będzie rozwijająca również dla mnie.

REKRUTACJA

Zgłoszenia do tutoringu w sesji letniej 2023/2024, od osób studiujących na II i III roku studiów licencjackich i na 2 roku studiów magisterskich dowolnego kierunku na Wydziale Nauk Społecznych (mail z krótkim uzasadnieniem chęci udziału w tutoringu) można przesyłać mailowo na adres: julita.makaro@uwr.edu.pl Data zgłoszenia: do 22 marca 2024.

Masz pytanie w tej sprawie? Napisz: julita.makaro@uwr.edu.pl

Makaro_Julita-1

dr Olga Nowaczyk

Jestem socjolożką i dydaktyczką pracującą od 2007 roku w Instytucie Socjologii w Zakładzie Socjologii Pracy i Gospodarki. Od kilku lat w pracy koncentruję się na dydaktyce, i w tym też kierunku rozwijam swoje: wiedzę, kwalifikacje i umiejętności. Zrealizowała już ponad 4000 godzin dydaktycznych – prowadząc zajęcia zarówno w języku polskim jak i angielskim. Moje zainteresowania dydaktyczne koncentrują się na tematyce związanej z metodologią badań jakościowych i ilościowych, teorią wielkich struktur i przepływów społecznych, socjologii środowiska oraz psychologii społecznej. Jestem również promotorką prac licencjackich oraz promotorką pomocniczą prac doktorskich. To czym zajmuję się w obszarze dydaktyki łączy się z moimi zainteresowaniami naukowymi. Interesuję się tym jak ludzie doświadczają codzienności, w której żyją oraz jak sobie z nią radzą.

Od 2021 jestem pełnomocniczką dziekana ds. równego traktowania. Zmotywowana pełnioną funkcją  ukończyłam certyfikowane kursy z zakresu: edukacji antydyskryminacyjnej oraz interwencji kryzysowej. Współorganizowałam również na Wydziale Nauk Społecznych warsztaty antydyskryminacyjne (polsko- i anglojęzyczne) dla osób pracujących i studiujących w UWr.

Poza uczelnią jestem członkinią: Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Zarządu Oddziału Wrocławskiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego oraz wiceprezeską Wrocławskiego Stowarzyszenia Kendo.

Jako tutorka chcę dzielić się w sposób partnerski swoim doświadczeniem, wiedzą, dojrzałością. Stawiać wyzwania, zadawać trudne pytania, wytyczać szlaki poszukiwań, pomagać wydobyć potencjał, wytyczać cele i motywować do ich osiągnięcia. Poprzez szczerą, pełną zaufania relację stwarzać bezpieczną i stymulującą przestrzeń pozwalającą osobie studiującej rozwijać swoje skrzydła i umiejętności, żeby żyła i działała w oparciu o swoje mocne strony i talenty, oraz żeby stawała się coraz bardziej odpowiedzialnym i sprawczym człowiekiem.

Ponieważ idea work life balance jest dla mnie ważna dlatego też dbam o nią: trenując kendo, ucząc się języków (japońskiego i hiszpańskiego), żeglując. Oprócz tego w wolnych chwilach jestem sędzią żeglarską i wędruje po Sudetach. Moje motto życiowe brzmi: If you can’f fly then run, if you can’t run then walk, if you can’t walk then crawl, but whatever you do you have to keep moving forward (Martin Luther King).

_DSC75442

REKRUTACJA

Zgłoszenia do tutoringu w sesji letniej 2023/2024, od osób studiujących na II i III roku studiów licencjackich i na 2 roku studiów magisterskich dowolnego kierunku na Wydziale Nauk Społecznych (mail z krótkim uzasadnieniem chęci udziału w tutoringu) można przesyłać mailowo na adres: olga.nowaczyk@uwr.edu.pl Data zgłoszenia: do 22 marca 2024.

Masz pytanie w tej sprawie? Napisz: olga.nowaczyk@uwr.edu.pl

 

Zasady organizacji tutoringu na UWr: 

Tutoriale, realizowane jako zajęcia ponadprogramowe, odbywają się w wymiarze 15 godzin.
Za zrealizowanie tutorialu przyznaje się 2 punkty ECTS. Tutorial podlega zaliczeniu bez oceny.

Więcej w zarządzeniu Rektora oraz zarządzeniu Dziekana WNS

  * ze względu na pilotaż projektu, ofertę kierujemy do najstarszych roczników osób ze studiów licencjanckich i magisterskich w IS, z czasem ofeta zostanie poszerzona.