wybierz język: en
Przejdź do wyszukiwarki/Go to searching
A Ustaw małą czcionkęA+ Ustaw średnią czcionkęA++ Ustaw dużą czcionkę Zmień kontrast

Uniwersytet Wrocławski

Instytut Socjologii

Znajdujesz się w: Strona główna > Wydarzenia > SocjoPercepcja vol. 41 | Dane profile i algorytmy: jak platformy cyfrowe wpływają na rzeczywistość

Oddział Wrocławski Polskiego Towarzystwa Socjologicznego oraz Instytut Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego we współpracy z Wrocławskim Instytutem Kultury zapraszają na kolejne spotkanie w ramach cyklu SocjoPercepcja.
Spotkanie odbędzie się 22 maja (środa) o godzinie 18:00 w Klubokawiarni Recepcja, ul. Ruska 46 we
Wrocławiu.
 
Cyfryzacja przenika wiele aspektów codzienności, wpływa na życie społeczne i zawodowe. Tworzy warunki dla realizacji modeli biznesowych, które nie mają ograniczeń przestrzennych i czasowych. Prowadzi to do ignorowania praw pracowniczych, stosowania różnych strategii antyzwiązkowych oraz ograniczania możliwości poprawy warunków pracy. Jest to poważne wyzwanie dla ochrony indywidualnych i zbiorowych praw pracowników oraz stosunków zatrudnienia. Ujawnia również trudności w sprawowaniu skutecznej kontroli nad tymi firmami przez państwa wspólnoty i samą Unię Europejską.
Platformy cyfrowe i firmy technologiczne są wyzwaniem dla krajowych i unijnych decydentów i obywateli w kwestiach takich, jak praktykowanie demokracji, pogłębiające się nierówności społeczne i ekonomiczne, spadek zaufania do instytucji publicznych. W szczególności GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple i Microsoft) / Big Tech oraz cyfrowe platformy pracy (m.in. Uber, Bolt, lub TaskRabbit, Freelancer), są w stanie kształtować opinie, organizować i zarządzać pracą oraz wpływać na kształt debaty politycznej. GAFAM i jej rosnące możliwości rozpoczęły debatę na temat sposobu
radzenia sobie z wywołanymi przez nią przemianami. Wydaje się, że obecnie rola instytucji liberalnej demokracji i gospodarki rynkowej w życiu publicznym i gospodarczym społeczeństw europejskich jest ograniczona ze względu na trudności związane z regulowaniem władzy korporacyjnej platform.

Podczas spotkania chcemy pokazać, w jaki sposób platformy wykorzystują swoją siłę. Przyjrzymy się również rozwiązaniom prawnym dotyczącym regulacji władzy korporacyjnej i wpływu platform na życie społeczne oraz usługi publiczne w krajach UE, np. Aktowi w sprawie Sztucznej Inteligencji (AI Act) i zastosowaniu algorytmów i zautomatyzowanego podejmowania decyzji, przykładowo w odniesieniu do oceny zdolności kredytowej lub profilowania osób bezrobotnych. Czy zastosowanie algorytmów gwarantuje bezstronne oceny? Czy jest zgodne z prawem i wartościami demokratycznymi? Czy algorytm może być uznany za akt prawny? Dlaczego obywatele i obywatelki powinni mieć możliwość kontroli sposobów działania algorytmów i zautomatyzowanego podejmowania decyzji w różnych obszarach życia? Wszystkie te pytania są istotne, bo rozwój platform jest ściśle związany z wykorzystaniem luk i sprzeczności w prawodawstwie krajowym i unijnym.
 
Gościnie:
Dr Joanna Mazur – analityczka DELab UW, adiunktka na Wydziale Zarządzania UW i współpracowniczka Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych, autorka książki „Algorytm jako informacja publiczna w prawie europejskim” (WUW, 2021)
https://www.wuw.pl/product-pol-15515-Algorytm-jako-informacja-publiczna-w-prawie-europejskim-EBOOK.html
Sylwia Czubkowska – Dziennikarka technologiczna, współautorka podcastu Techstorie w radiu TokFM. Twórczyni magazynu SpidersWeb+ i jego szefowa przez pierwsze trzy lata. Wcześniej w Gazecie Wyborczej, DGP, Dzienniku, Polsce The Times i tygodniku Przekrój. Wielokrotnie nominowana do najważniejszych nagród dziennikarskich.
Prowadzenie:
Olga Gitkiewicz – socjolożka, reportażystka, dziennikarka, słuchaczka Kolegium Doktorskiego UWr

Spotkanie jest częścią projektu naukowego "Zwiększenie odpowiedzialności i rozliczalności politycznej korporacji" (INCA) (https://inca-project.eu/), nr projektu: 101061653.

socjopercepcja-41_PLAKAT